Küresel oyun pazarı 200 milyar dolara dayandı
Dünya genelinde 3 milyar oyuncuya ulaşan oyun sektörünün pazar büyüklüğü 195 milyar dolara ulaştı. OYUNDER Yönetim Kurulu Başkanı Tansu Kendirli, pandeminin ardından normalleşmeyle 2022 yılında yüzde 4 daralma yaşayan Türk oyun sektörünün, bu yıl toparlanma sürecinde olduğunu söyledi.
HANDE BERKTAN
Teknolojinin gelişimi ve pandemi etkisi ile rekor büyüme rakamlarına ulaşan oyun sektörü, globalde 3 milyar oyuncuya ulaşan 195 milyar dolarlık bir pazar oldu.
Bloomberg HT'nin sorularını yanıtlayan Oyun Tasarımcıları, Geliştiricileri, Yapım ve Yayıncıları Derneği (OYUNDER) Yönetim Kurulu Başkanı Tansu Kendirli ve Game Factory CEO'su Erdal Sarı, Türk oyun sektörünün 2023 performansını ve gelecek dönem planlarını paylaştı.
OYUNDER Başkanı Tansu Kendirli, ilk yarıyıl performansını “Oyun sektörü geçen yıl pandemi sonrasında uzun süre sonra yaşanan göreceli yüzde 4’lük ilk küçülmesini yaşamıştı. Zira insanlar evlerinde kaldıkları sürenin sonunda artık normal düzenlerine geri dönüşle birlikte dışarıda daha fazla vakit geçirmeye yöneldiler. Bu yıl ise arzu edilen büyüme olmasa bile geçen yıla göre düşüşün bir miktar azaldığını, tıoparlanma içerisinde olduğunu görüyoruz. 2023 ile 2028 döneminde ortalama büyümenin sektör ortalaması olan yüzde 8 seviyelerinde olacağı öngörülüyor” değerlendirdi.
“Oyun sektörü, Batı’da daralırken Asya ve Ortadoğu pazarlarında büyüyor”
Bu yılı yatırımlar açısından değerlendiren OYUNDER Başkanı Kendirli “Yatırım iştahı sektörün göreceli küçülmesi göz önüne alındığında ve dünya ekonomilerinde genel olarak yaşanan stres göz önüne alındığında özellikle Batı'da biraz daha yavaşlamış durumda ancak gerek Ortadoğu gerekse Asya'da daha güçlü ve artış gösterdiği görünüyor.” dedi.
“Global oyun sektörü, 195 milyar dolara ulaştı”
Oyun geliştiricilere yönelik kuluçka merkezi olan Game Factory CEO'su Erdal Sarı, sektörün ekonomik büyüklüğüne dair “2022 yılı itibarıyla dünyadaki oyun oynayan kişi sayısı 3 milyarı geçti. Global oyun sektörünün pazar büyüklüğü ise 195 milyar dolara ulaştı. Bu oyuncu ve pazar büyüklüğünün en büyük kısmını mobil oyunlar oluştururken mobil oyunların ardından sırasıyla PC ve konsol oyunları yer aldı.” dedi.
“Oyun sektöründe finansmana erişim, kolaylaştırılmalı”
Sektörün gelişimini hızlandırmak adına yapılması gerekenleri Game Factory CEO'su “Türkiye’de oyun sektörünün gelişimini hızlandırmak için en önemli unsurlardan biri kalifiye insan kaynağı ve eğitim. Türkiye'de sektörün hızlı büyümesinden kaynaklı sektör ihtiyaçlarına karşılık verebilecek insan kaynağı ihtiyacı arttı ve bununla birlikte nitelikli insan kaynağı problemi ortaya çıktı. Oyun sektöründe tecrübeli kişilerin akademik anlamda uygulamalı eğitimlerin verilebileceği bir zemin hazırlanmalı.
Kuluçka merkezlerinin bu konuda oldukça fazla önem taşıdığının üstüne basmak isterim. Bir oyun stüdyosu için en önemli şeyler arasında doğru network ve partnerlikler kurma, nitelikli mentorlardan sağlıklı geri bildirimler alma, yatırımcılara ulaşma gibi şeyler yer alıyor. Oyun stüdyoları ve girişimciler, tüm bunlara kuluçka merkezlerinden kolayca ulaşabilme fırsatına sahip. Bunların yanı sıra başlangıç ve orta ölçekli oyun geliştiren stüdyoların en büyük problemi nakit akışı. Ne yaptığını bilen, iyi bir ekibe sahip olan stüdyoları finansal anlamda güçlendirecek hibe ve desteklerin arttırılması gerekiyor.” şeklinde paylaştı.
Pandemide ara verilmek zorunda kalınan fakat bu yıl oyun severlere ve sektör profesyonellerine yeniden kapıları açacak olan GameX Uluslararası Oyun Fuarı Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgesinin en büyük uluslararası dijital oyun etkinliği olarak, 30 Ağustos ile 2 Eylül tarihleri arasında İstanbul’da düzenlenmesi bekleniyor. Oyun sektörünün dünya devi Tencent’in, GameX 2023’te 4 yeni oyununun lansmanını yapacak olması, Türk oyun sektörünün gelişimi açısından etkinliğin önemini gösteriyor.